Vítězná fotografie CPP, autor Jan Zátorský

„Být při tom“ je hlavní zásada každého novináře. Jít do terénu a přinést čtenářům čerstvé příběhy, a čím víc napětí, tím lépe. Platí to pro všechny, ale nejjednodušší to mají ti, kteří natáčejí a fotografují – obraz mluví bezprostředně, a když je situace plná emocí a přibarvená pocity ohrožení, mají vyhráno.

Právě proto také ve fotografických soutěžích vyhrávají konflikty, války a krize. I nejprestižnější české fotografické soutěži Czech Press Photo dominují snímky s vypjatou atmosférou. Letos zůstaly stranou obrazy války, zato celou přehlídku ovládlo palčivé téma uprchlíků. Výstava nejlepších fotografií probíhá do konce ledna a rozhodně stojí za vidění.

Vydá za tisíc slov

Na co by bylo potřeba deset stran papíru, stačí jeden záběr. Vítězný snímek letošního ročníku pochází z maďarsko-srbských hranic a pořídil jej fotoreportér Mladé fronty Jan Zátorský. Vyhrál první cenu v kategorii Aktualita i Křišťálové oko, hlavní trofej soutěže. Jeho fotoreportáž není příběhem jednoho konkrétního člověka, spíš zachycuje tragédii moderního světa, ve kterém masy lidí trpí a ostatní jim nedokáží pomoci. A jde to vůbec?

Ztělesnění chaosu

Vítězná fotografie je ztělesněný chaos a zoufalství. Ve shluku lidských těl namačkaných na sebe před kordonem policistů se tlačí muži i ženy, jeden z uprchlíků se podíval do objektivu. Ten pohled je vytřeštěný, ale není v něm ani prosba, ani výčitka, možná nevyslovená otázka. Co je tohle za šílený svět? A divák nemůže než souhlasit. Reportážní fotografie představují zrcadlo nastavené realitě. Osudy uprchlíků kralují i v dalších kategoriích a vyvolávají současně soucit i strach.

Krása hrůzy

Je až ironické, jakou krásu v sobě dokáže médium fotografie skrývat, čistě svou vizuální stránkou a dokonalostí techniky. Černobílé fotografie připomínají perokresby s umělecky vykreslenými konturami. V nočních scénách září světla jako ohně. Jindy zase snímek díky rozložení barev nebo kompozici vypadá téměř jako mistrovský obraz. A téměř se dá zapomenout, že za každým záběrem jsou lidské příběhy. U jiných kategorií to nepřekvapuje – sport, příroda, umění, tam je snadné pracovat na efekt nebo si hrát s prostředím. Ale nacházet krásu ve výjevech zoufalství se zdá až cynické.

Portréty bez tváří

Velkou symboliku s sebou nese vítězná série v portrétní kategorii. Vlastně to nejsou opravdové portréty, ale zvětšeniny identifikačních fotografií z poškozených osobních dokladů nalezených v lesích, opět na srbsko-maďarské hranici. Na většině jsou patrné jen kontury někdejších podobizen, jako stíny lidí, kterým patřily. Připomínají, jak snadno člověk může přijít o identitu. Lidé, kteří jsou na cestě bez domova, skutečně pro okolní svět ztratili tvář.

Síla obrazu

Fotografie mluví jasnou řečí především k mladé generaci. Naše kultura je dnes vizuální. Všude útočí obrazy, videa, klipy, reklamy. Hranice se stále posouvají: díky rozvoji technologií lze profesionálně fotit i na mobil, ale také se stále překonávají nová tabu a každá nová generace diváků snese stále víc. Existuje ale přesto jistá hranice – co je běžné a přijatelné ve fikci, v reálném světě dosud šokuje. Krev, špína a slzy, pokud nejsou kašírované, zacloumají s každou duší.

010_A2_1_MartinBandzak_CPP2015_387_AS_1D

Martin Bandžák; copyright Czech Press Photo

019_R1_7_MilanJaros_CPP2015_334_RS_1G

Milan Jaroš, copyright Czech Press Photo

 

 

 

 

 

 

Foto nebo film

Časem se zřejmě hranice mezi jednotlivými médii zcela setřou. I do fotografické soutěže pronikají krátké videoreportáže. Uspěl například snímek přibližující paradoxní životní osud „dívky z koruny“, tedy jednokorunové mince, která byla vydána do oběhu v roce 1957. Vítězný návrh vznikl podle fotografie dívky Bedřišky Synkové, která byla v té době vězněna za vlastizradu, protože vedla zakázaný skautský oddíl. Kromě nejbližších o této morální odvetě až do revoluce nikdo nevěděl.

Ať už ve fotografii, nebo na videu, českou reportáž a dokument očividně ovládají příběhy. Podělit se o ty svoje jsou ochotní i samotní fotografové. V rámci výstavy, která potrvá na Staroměstské radnici až do konce ledna, jsou s nimi připraveny besedy, ty se ovšem budou konat v Centru FotoŠkoda. Jako první přijde 11. ledna právě vítěz CPP Jan Zátorský (viz vítězné foto).

Autoři fotografií: Jan Zátorský / Milan Jaroš / Martin Bandžák; copyright Czech Press Photo

последние телефоныapple retinaгазовый котел настенный

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email