5 rad, jak napsat dobrý erotický román

7 min. čtení
shutterstock_227624269

Žádná doba neměla tolik možností sexuálních podnětů bez přímého fyzického kontaktu jako ta dnešní. Zatímco dříve muži nahlíželi do lechtivých časopisů, dnes mohou shlédnout video s jakoukoliv sexuální praktikou. Sexuální vzrušení si můžete dopřát po telefonu, přes textové a e-mailové zprávy i sociální sítě. Většina žen však zůstává u bezpečného způsobu, jak si navodit vzrušení, a čte erotické novely.

Některé dnešní romány pro ženy už však nejsou knihovnou pouze červenou, ale spíš pořádně temnou. Jane Austenová ve své době nedovolila svým hrdinům ani polibek, zato mnohé současné autorky svůj příběh řádně koření pouty a důtkami. O tom, že tohle chtějí čtenářky číst, nás přesvědčila prodejnost románu Padesát odstínů šedi i jeho pokračování. Není už tak obecně známo, že na některých trzích však jejich autorku E. L. James počtem prodaných výtisků předčila spisovatelka Sylvia Day se svou eroticko-romantickou sérií Crossfire.

Jak se autorkám o sexu píše?

I česká spisovatelka Markéta Harasimová má od své detektivky Sametová kůže kapitoly erotičnem bohatě prošpikované. Ve své aktuální jedenácté knize Pouta z pavučin je erotických scén hodně, a různých – zamilovaných i nezamilovaných. „Jako autorku-ženu mě víc vzruší scény něžně dobyvatelské, kdy je muž dominantní, a přesto něžný a zamilovaný. Scény, kdy jde o sex s prostitutkou nebo bez lásky, nemám ráda, při něm se ukazují lidské negace jako sobectví a sebestřednost, zoufalství a osamocenost dotyčného,“ a laškovně dodává: „Každopádně po milování se píše rychleji – a záleží na jeho kvalitě, jestli to bude scéna plná vášní a lásky, anebo ironicky podaného výkonu ega.“

Sylvia Day píše erotické romance proto, že ji baví stejný žánr i číst. Podle ní by sex v knize sám o sobě nebyl zajímavý, kdyby autor nevymyslel poutavý děj a hlouběji neprokresloval psychiku dvojice. Sylvia přiznává, že psaní dílu Spoutaná ze série Crossfire bylo pro ni očistné, protože si potřebovala zpracovat své trauma z jednoho vztahu.

Temná minulost hlavní postavy

Erotické romány dneška mají jedno společné. Hlavní hrdina nebo dokonce oba mívají temnou minulost. Z traumatu se pokouší vztahem a vášnivým sexem vyléčit. Eva i Gideon ze série Crosssfire zažili sexuální zneužití. V románu Alfa od Jasindy Wilder podnikatel Valentine v sebeobraně zabije člověka a trápí se tím, že tak zničil jeho rodinu. Christian Grey z Padesáti odstínů šedi byl synem prostitutky a zažil už v útlém dětství bití od jejího pasáka. Hlavním hrdinům Markéty Harasimové – většinou detektivům – se zase z mnoha příčin, které mají kořeny v dětství, nedaří vztahy s ženami. Mají vždy jen krátké románky.

Jednoho musí autorka erotického románu dosáhnout: muž při prvních, velmi klíčových, sexuálních scénách s hlavní hrdinkou zažije něco, co dosud nezažil. Třeba žena převezme dominanci, kterou on do té doby nikdy ani na chvíli neopustil, protože má pod kontrolou každou vteřinu svého života. Nebo se mu naopak žena oddá tak, jak to ještě nikdy nezažil. Čtenářky také stále vzrušuje staré známé téma, že hlavní hrdinka dlouho odolává muži, jemuž jiné padají k nohám. A zvláště pak, je-li úspěšný a bohatý.

Hudba jako naladění pro napsání pikantní pasáže

Markéta Harasimová nám prozradila, že před žhavou scénou své literární dvojice například poslouchá silně smyslnou hudbu. K psaní intimních scén pro novou detektivku Mrazivé hry, která vyjde už na podzim, si pouštěla Paradise (Madonna) a Je t’aime (Gainsbourg, Birkin). Jasinda Wilder na konci knihy Alfa dokonce uvádí celý seznam písní, které při psaní knihy poslouchala. Čtenář má pak možnost přemýšlet, při které spalující sexuální scéně si třeba pouštěla I Had Me a Girl od Civil Wars, jestli u orgasmu Kyrie v restauraci, když jim číšník rozléval víno, nebo při svázání rukou i nohou a pásce na očích. „Rytmus, takt, nálada a melodie každé písně ovlivnily vyznění každé scény,“ píše za dlouhým seznamem písní Jasinda, která v rozhovorech mimo jiné říká, že erotické romány píše se svým mužem a vydělaly jim na vysněný dům a dobré školy pro děti.

5 rad, jak napsat dobrý erotický román

  • Je sice potřeba hodně používat fantazii, ale bez skutečných erotických zkušeností by to nešlo. Je třeba vyzpovídat i muže, jak to cítí a prožívají oni…
  • Pro autora to nemůže být rutina, i samotného autora by měla scéna, kterou popisuje, vzrušit.
  • Erotickou scénu je možné psát kdykoli. Už sama tvorba navodí atmosféru a přivolá vzpomínky nebo fantazii. Případně si autorky navozují atmosféru k psaní erotické scény hudbou či vlastním sexuálním prožitkem.
  • Je potřeba udržet si vkus, aby to působilo umělecky a ne lacině. I v temných sexuálních scénách musí být obsažena něha a láska.
  • Sexuální scéna nesmí být do textu jen prvoplánově zařazena. Díky intimní scéně by se čtenář měl dozvědět něco nového o postavách. V erotickém románu musí každá sexuální scéna pohánět příběh.

Proč ženy čtou nestydaté romány?

Erotické romány jsou v kurzu. Ženy je kupují a milují. Nesmíme totiž zapomenout, že pro ženy je erotogenní zónou také mozek. Při četbě tak rády prožívají, jak si je muž postupně podmaňuje, nebo ho naopak dominantně ovládnou ony. Další autorka Jana Collins se v rozhovoru pro Žena.cz rovněž zmiňuje, že současně s literárními postavami prožívají čtenářky cestu do podsvětí svých sexuálních fantazií. Podle ní erotická literatura slaví boom také proto, že se zároveň ženy v sexualitě a ženskosti čím dál více osvobozují. Podle Collins jsou to otevřené zpovědi, které popisují ženskou sexualitu, osvobozující se od konvencí.

Dnes už by neobstál románek „holky z ulice“, do které se zamiloval boháč a chodí s ní nakupovat drahé oblečky. Sexuální scény v úspěšných erotických románech jsou velmi intenzivní a popisují představy, které si většina žen zřejmě v reálném životě nesplní, ale díky knize je vlastně prožije. Praktiky BDSM zde nejsou použity jen náhodně. Násilí, které si pár k sobě dovolí, má za cíl léčit stíny, které si v sobě hrdinové nesou, a umožnit jim intenzivněji prožívat svůj vztah a otevírat tak i komunikaci tam, kde jiní mají stopku. Každopádně autorky se v rozhovorech vždy snaží vyhnout přímé odpovědi na otázku, kde berou tolik inspirace pro detaily erotických scén ve svých knihách. Sylvia Day v rozhovoru pro Socialite Life vtipně odpovídá, že existují různé způsoby, jak psát erotické fikce, a tím, že má dvě děti, je dobře obeznámena s „one-man one-woman“ a bohatě si pro psaní vystačí s tím, čím je Bůh obdaroval, aby to mohli spolu prožívat.

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email