Proč by ženy neměly podnikat?

5 min. čtení
ženy podnikatelky

Tak schválně – jak jste si název tohoto článku po jeho přečtení vyložili? Očekáváte „X důvodů, proč se ženy pro podnikání nehodí“, nebo vás naopak napadlo: „Přesně – proč by jako neměly?“ Předpokládám, že oba přístupy budou mít dost urputných zastánců, ale v posledních letech se misky vah přece jen více přiklání na stranu těch přesvědčených, že o pohlaví tu nejde. Že fakt, že jste žena, nemá při zvažování, zda se na podnikání hodíte, proč být vaším limitem nebo komplikací. Přesto je to pro něžnější pohlaví jiné…

Může za to spousta předsudků a mýtů, ale i naučené vzorce chování, které máme po generace uložené ve své DNA příliš hluboko.

Když dva dělají totéž…

Když se chce do něčeho nového pustit muž, vnímá ho společnost jako odvážného, silného a racionálně uvažujícího pána tvorstva, jemuž úspěch většinou předpovídá a přeje. A pokud se mu byznys nevydaří, bude nejspíš velká míra viny přisuzována vnějším okolnostem – situaci na trhu, tlaku konkurence, možná dokonce i jeho ženy a rodiny, které ho dostatečně nepodporovaly.

Co když ale se svým smělým plánem přijde žena, která právě končí mateřskou dovolenou a řeší, jakým směrem se mají její kroky dále ubírat? Velmi často se ve svém okolí setká s pochybnostmi o vlastních schopnostech a racionalitě daného nápadu, stejně jako s těmi nejlépe míněnými radami a doporučeními, jak by se měla věnovat raději dítěti, protože matka a podnikatelka nejde dohromady. A pokud se jí v podnikání nebude dařit, málokoho to skutečně překvapí.

I krásná křehká žena může uspět

Že to takto rozhodně nestojí, o tom se ženy uvažující o podnikání snaží přesvědčit autorka knihy Sama sobě šéfem. Je jí úspěšná podnikatelka Alexandra John, která se o své poznatky a zkušenosti dělí právě se ženami, které jsou na tom podobně, jako byla ona. I tato mladá Slovenka, žijící v Praze, kdysi stála před životním rozhodnutím. Vždycky cítila, že cesta zaměstnance pro ni není, ale byznys se zdál být výrazně mužským hřištěm. Když už na něm stála žena, byla to tvrdá bojovnice s ostrými lokty.

Přes svou křehkost se Alexandra rozhodla to risknout, uspěla a dnes předává svou odvahu dalším nerozhodným adeptkám. Jakkoliv se vám či okolí váš sen může zdát bláznivý nebo nereálný, může to být ta pravá mezera na trhu, která vás učiní šťastnou a třeba i bohatou. Nedejte se odradit, dokud nezvážíte reálně všechny důležité aspekty a otázky případného podnikání. Všechno přece bylo jednou vyzkoušeno a vynalezeno poprvé a za co všechno jsou dnes lidé ochotni zaplatit, o tom by se generacím před námi ani nesnilo!

„Ženy mají lepší intuici a nejsou tak konfliktní, umějí naslouchat a jsou empatičtější a trpělivější,“ říká například v knize Alexandra na základě svých zkušeností s podnikatelkami a dodává: „Dokážou tedy řídit firmu a svůj tým stejně dobře jako muži, i když jinak.“

Díky videokurzu podnikatelkou snadno a rychle

Přečíst knihu ovšem vyžaduje jistý čas a úsilí, jichž se nám v dnešní době zkrátka občas nedostává. Alexandra proto zvolila také modernější a pohodlnější variantu předání informací – před pár dny spustila online videokurz, kde se v jednotlivých lekcích dozvíte, jak poznat, že na to máte, nebo jak si ověřit, že váš byznys plán je dobrý a vaše podnikání má šanci na úspěch. A když nebudete chtít sedět u počítače, můžete si ho stáhnout v mp3 a poslouchat třeba v autě nebo při běhání, to je zcela na vás.

Zjistíte, že i informace o tom, jak správně stanovit cenu svého zboží, nebo kde hledat zákazníky a jak s nimi komunikovat, se dají podat zábavnou a srozumitelnou formou. V 10 lekcích tak sama, bez vnějších soudů a genderových přežitků, dospějete k vnitřnímu přesvědčení, jestli i z vás může být dobrá podnikatelka. Průběžně si budete zapisovat své odpovědi, nápady a dojmy – a až se na ně na konci podíváte, sama uvidíte, jestli ve vás ta úspěšná byznysmenka dřímá, nebo ne.

A pokud ano, tak ji vzbuďte a nechte ji klidně i na poli podnikání využívat ženské zbraně. Není třeba je potlačovat, naopak! Je to jeden z nástrojů, které se vám například při vyjednávání či boji s konkurencí mohou hodit. Porážet muže jejich typickými prostředky by skutečně mohlo být pro ženu těžké, a přitom ty naše mnohdy fungují daleko lépe :-).

Ale, jak píše Alexandra John: „Nenabádám vás k podnikání proto, abyste to mužům ‚natřela’ ve jménu boje proti společenským stereotypům! Pusťte se do něho jen tehdy, pokud to cítíte jako svou osobní výzvu.“ A co vy? Máte to nutkání v sobě? A co vám brání udělat první krok?

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email