Nikdy není pozdě začít

4 min. čtení
Petr Fulín, foto: Petr Frýba

11. 5. 2014, Autodróm Slovakia Ring, Orechová Potôň, Slovensko. Vyhlášení výsledků po závodě mistrovství světa cestovních vozů. Na nejvyšší stupínek ve slabší výkonnostní kategorii poprvé v historii stoupá český závodník. Píší o tom noviny, mluví se o tom v televizi. Schválně, znáte jméno toho závodníka?

Pro někoho, kdo si bez hlubších znalostí přečte titulek a odstaveček v novinách, je to jen další z dlouhé řady sportovních zpráv. Možná v duchu pogratuluje a řekne si, že jde prostě o dobrého sportovce. Kdo zná příběh Petra Fulína, českého automobilového závodníka v kategorii cestovních vozů, a má rád motorsport, přijímá určitě zprávu o něco emotivněji. Jeho cesta na výsluní českého motorsportu se totiž lehce vymyká zaběhnutým pořádkům.

V pěti do motokáry, v šestnácti do „plecháče“

Obvyklý vývoj automobilových závodníků je následující. Otec přivede pětiletého potomka na motokárovou dráhu a posadí ho do motokáry. Když se synkovi, popřípadě dcerce, jízda v motokáře zalíbí, postupuje motokárovými mládežnickými kategoriemi. V pozdějším věku může případně sednout do slabší formule. V šestnácti letech si potom udělá licenci na plechové auto a začne závodit s dospělými. Fulín se ale k závodům dostal, řekněme, menší oklikou.

Věčně nespokojený zákazník

Píše se rok 2005 a Petr Fulín (28) si kupuje v autosalonu nové auto. A protože má rád svižnější jízdu, objednává si také závodní brzdy. Dealerovi by se mohlo zdát, že má za sebou další vydařený obchod. To ale ještě neví, co ho po několika týdnech čeká. Neustálé telefonáty, že brzdy nefungují, jak mají, přestanou jednoho dne prodejce bavit a svého nespokojeného zákazníka přesměruje do dílen závodního týmu, odkud brzdy objednal. Jak si tam Fulín tak stojí a prohlížením závodních fotek a trofejí si krátí dlouhou chvíli při čekání na vyřízení své opravy, přichází k němu majitel týmu a dává se s ním do řeči. „Tak vy taky závodíte?“ vyzvídá zvědavý zákazník. „My vlastně jenom závodíme,“ odpověď majitele týmu tne do živého a příběh může začít.

Slovo dalo slovo

Petr Fulín, foto: Petr Frýba

Petr Fulín, foto: Petr Frýba

Pokud je vůle, od slov k činům je jen krůček. A tak jednoho zamračeného dne, pár týdnů po rozhovoru v závodních dílnách, krouží po mosteckém autodromu žlutá závodní Škoda Octavia. Za jejím volantem sedí osmadvacetiletý mladý muž, který si podle svých slov vždycky přál závodit. Teď je na nejlepší cestě si svůj sen splnit. Přesto, že svou jízdou ve vypůjčeném závodním autě, v civilním oblečení, těžkých zimních botách a bez rukavic nadchne i zkušené závodníky, na jeho cíl – začít profesionálně závodit – se mnozí, možná spíše všichni, dívají přes prsty. To ale ještě netuší, s kým mají tu čest.

Začátky v „Octávkách“

Fulínova kariéra startuje v sezóně 2006, kdy nastupuje do Škoda Octavia Cupu, což je ve své době nejprestižnější okruhový seriál u nás. V sezóně 2007 přidává jako vedlejší sérii BMW 1 Challenge, kde v celkové klasifikaci získává druhé místo. Ve druhé sezóně a bez jakýchkoliv předchozích zkušeností se závoděním slušný výsledek. Stejné umístění si vyjíždí o rok později v Octavia Cupu a rozhoduje se posunout svou kariéru dál – za hranice. Po třech letech (a dvou čtvrtých místech) strávených v prestižním evropském seriálu SEAT Leon Supercopa, kdy si do Octavia odskakuje už jen jako vážený host a svými stíhacími jízdami z konce startovního pole až na špici baví fanoušky, se přesouvá do ETCC (Evropský pohár cestovních vozů), kde naplno všem ukazuje, co může se životem udělat odhodlání, píle a vytrvalost.

Dva zlaté volanty a vítězství v Mistrovství světa

Petr Fulín, foto: Petr Frýba

Petr Fulín, foto: Petr Frýba

V první sezóně se ještě rozkoukává a končí třetí. Sezóna 2013 už ho ale definitivně katapultuje mezi českou okruhovou smetánku. Suverénní vítězství v šampionátu korunuje na konci roku ziskem Zlatého volantu. To samé opakuje o rok později. V sezóně 2014, osm a půl roku po zmíněném zamračeném mosteckém svezení, se nedaleko od českých hranic jede závod Mistrovství světa cestovních vozů – to je to nejvíc, co v tomto závodním odvětví můžete jet. Po něm si to na nejvyšší stupínek poprvé v historii štráduje český závodník. Je to sice ve slabší výkonnostní kategorii, ale pořád se jedná o závod mistrovství světa. Schválně, znáte jméno toho závodníka?

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email