Gogo: youtubering mě živí

7 min. čtení
Foto: Vydavateľstvo TATRAN

Youtubering je vlna, která neminula snad nikoho pod pětadvacet. Mladí lidé natáčí videa a mnozí z nich se tím uživí. To je sen většiny lidí: dělat to, co je baví, a navíc z toho mít dostatečný příjem. Nejslavnějšímu slovensko-českému youtuberovi, který si říká Gogo, se to podařilo. Má přes milión odběratelů a měsíčně 16 miliónů shlédnutí svých videí. Bratislavský rodák Daniel Štrauch může už ve svých devatenácti letech směle říci, že je důležité jít za svým cílem. Od něho to není fráze, jak pochopíte z knížky, kterou nedávno napsal. Kniha Gogo, kluk z internetu je díky zářivě oranžové obálce v knihkupectvích nepřehlédnutelná.

Na naší slovensko-české scéně je Daniel Štrauch alias Gogo první z youtuberů, kdo napsal knihu. Proces psaní mu trval dva měsíce. I když ze školních slohů měl známky průměrné, po zjištění, že v zahraničí několik youtuberů knihy napsalo, to zkusil. Vďaka tomu som vedel, že to je možné a môže to mať úspech, čo ma nakoplo napísať niečo, čo som chcel ľudom odovzdať už dlhšiu dobu, a to je druhý pohľad na moju tvorbu a skoro 5-ročné pôsobenie na YouTube. Všetky tie informácie by som do videa nenapchal,“ vypráví se smíchem Daniel.

V kapitolách oddělených vtipnými názvy s hashtagy před prvním slovem se dozvíte, co si Gogo myslí, jaký je jeho svět, co obnáší natáčení videí, kde hledá inspiraci pro jejich tvorbu a jak se vlastně dá youtuberingem uživit. Veselé jsou kapitoly o jeho počátcích, kdy ve svém oranžovém pokoji stydlivě mluvil na kameru, mezi slovy bylo trapné ticho a připadal si jako retardovaný.

Palce dolů učí „věřit si“

Foto: Vydavateľstvo TATRAN

Foto: Vydavateľstvo TATRAN

Virtuální prostředí je nesmlouvavé. Stačí jeden klik a dostanete „palec dolů“. Tzv. hejty jsou nejpalčivějším problémem pro začátečníky, ale i zkušeným dají někdy emocionálně zabrat. Youtubeři radí nevšímat si jich. Patří to k věci a mnozí už mají zkušenost, že z očí do očí vám nikdo neřekne, že se mu vaše tvorba nelíbí, nebo naopak při osobním rozhovoru dotyčný i něco pochválí. Tvorbu mohou často dislajkovat i ti, co závidí, že jiný tvoří a je lepší. „Človek sa časom práve cez toto štádium preklopí a prestane to riešiť. Treba zostať sám sebou a neriadiť sa negatívnymi ohlasmi, hlavne keď ich mnohonásobne prevyšujú pozitívne. Ľudia na internete dokážu byť veľmi krutí, ale do očí by vám to nepovedali. Už som sa viackrát stretol s tým, že človek, čo o mne napísal negatívny komentár ONLINE, v reálnom živote prišiel pre selfie a povedal, že mám super videá…“ pobaveně sděluje Daniel. Ve své knize o haterech přemýšlí, aby nakonec došel k závěru, že jedinou kritikou, jíž se zabývá, je ta, která je podnětná a posune ho dál, a k té rozhodně nestačí jedno kliknutí.

Díky youtuberům naše děti zase rozumí slovenštině

I když mnoho rodičů smýšlí o youtuberech negativně, jedno aspoň těm ze Slovenska musíme přiznat. Naučili naše děti opět rozumět slovenštině, což za nás bývalo normální. My rodiče jsme generace X, o youtuberech se říká, že patří do generace Z. Vypadá to, že jsme se přes YouTube propojili. My jsme kdysi neměli na výběr, my museli v sobotu ráno sledovat slovenský Magion, protože nic jiného v televizi nebylo. Naše děti a mladí lidé dnes mají na výběr a z obrovského množství youtuberů nejvíce sledují právě Goga a také sociální experimenty dalšího Slováka Exploiteda alias Petera Altofa z Prievidze. Mnoho děti už z prvního stupně má díky sledování nejznámějších youtuberů z Ameriky, Austrálie atd. mnohdy intonaci v angličtině lepší než jejich učitelky, a možná nejen intonaci. Ja som veľmi rád, že Češi začínajú znova rozumieť slovenčine, mrzí ma, že to tak už od rozdelenia našich krajín nebolo. Ale vďaka internetu, ktorý láme všetky bariéry, je to opäť možné, čo ma veľmi teší,“ říká Daniel Štrauch.

Dospělí youtubering nechápou

Rodiče často napadají myšlenky, co to je za generaci, která se jen „baví“. Děti, namísto aby hrály hry, sledují, jak je hrají a komentují jiní. Místo aby s jinými dětmi lítaly po ulicích, dívají se, jak někdo jiný běhá s kamerou po městě a dělá si srandičky. Jenže které děti dnes mohou běhat volně po ulicích? Ani na vesnicích to už není obvyklé. Kolik z nás rodičů po práci ještě hraje s dětmi hry a dělá skopičiny? Není v tom také kus nás, že jsme děti sami usadili k počítačům nebo tabletům, držíme je tak v bezpečí domova a máme klid?

Daniel alias Gogo již od dětství běhal s kamerou nebo foťákem v ruce. Od začiatku ma rodiče podporovali v tom, čo robím, a za to som im neskutočne vďačný. Oco je fotograf, takže vďaka nemu som sa naučil robiť s foto-technikou a mal som možnosť natáčať videá na jeho fotoaparát, takže prvé videá už mali nejakú kvalitu,“ vrací se ve vzpomínkách Daniel a se smíchem dodává: „Samozrejme, musel som aj po česku uklízet.“ S otcem mají dnes společnou firmu. Ale co se týče tvorby videí, určuje si sám, jaká a o čem budou. Rodičům, kteří kritizují youtubering, vždy říká, že to není jen natáčení nahodilostí nebo zavěšení videí na Youtube, na něž pak koukají jen puberťáci. Příprava a natáčení trvá někdy hodiny. A pak několik dalších hodin postprodukce. Už vícekrát se mu přihodilo, že zatvrzelý dospělý odpůrce youtuberingu nakonec couvl se slovy, že „nejsem ve skutečnosti až tak děsný,“ s vtipem píše ve své knize Daniel.

Je to jen módní vlna?

Foto: Vydavateľstvo TATRAN

Foto: Vydavateľstvo TATRAN

Pokud chce být člověk dobrý, nestačí jen kvalitní kamera. Musí přijít nápad a za tím vším je ještě mnoho práce. Naučit se stříhat, obsluhovat grafické a jiné programy… Takže je to jako s veškerým uměním. Talentu tak 4 procenta a pak dřina. Sledujem tvorbu zahraničných YouTuberov, aby som vedel, aké sú aktuálne trendy, potom sa riadim podľa toho, čo píšu diváci, ale samozrejme najdôležitejšie je, čo baví mňa, aby malo video ako hovoríte vy ‚ten správný říz’. Je tam proste cítiť úplne inú energiu, keď tvorca robí to, čo ho naozaj baví.“ Vydržíte-li, výsledek se dostaví a můžete se tímto koníčkem i živit. Na videách na YouTube je reklama od Google, určite poznáte 30 sekundové pre-rolls a maličké pop-ups počas sledovania. Okrem toho YouTuberi zvyknú predávať vlastný merchandise a majú spolupráce s rôznymi spoločnosťami, ktoré môžu vo svojich videách propagovať. Moja rada ostatným YouTuberom je to udržať v zdravej miere a spolupráce si vyberať rozumne, aby nerobil gameplayer video s pracím práškom,“ radí devatenáctiletý úspěšný youtuber Gogo.

Možná že módní vlna youtuberingu opadne jako každá jiná. To, co se tvůrci videí naučili, se jim však v životě neztratí. Navíc tím ukazují kreativitu a píli. Daniel už ví, co by případně dělal: Určite to bude niečo s videom, od malička ma to ťahá k filmovej tvorbe. Využil by som kontakty, ktoré som nazbieral počas svojej tvorby, a urobil nejaký super projekt!“ Na myšlenku, že youtubering je jen módní vlna, která brzy vymizí, rozesmátě odpovídá: „Myslíte, že opadne tak rýchlo? Že to je len vlna? Televízia sa udržala celkom dlho.“

Foto: Vydavateľstvo TATRAN

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email