K čemu jsou holky na světě?

2
3 min. čtení
K čemu jsou holky na světě?

Tahle otázka zásadně rozvířila vody nejen na českých sociálních sítích, ale i v celospolečenské diskusi. Jde tu o první větu z básničky Maminka od Jiřího Žáčka, která loni vyšla v aktualizovaném vydání čítanky pro druhé třídy a hned rozdělila lidi do tří skupin. Zatímco jeden tábor se rozčiluje nad zastaralými genderovými stereotypy a nevyvážeností, druhý obhajuje poezii pro děti, případně biologickou danost. A pak je tu třetí názor, který by se dal shrnout slovy: „To nemáte na práci nic důležitějšího než řešit takové blbosti?“ Následně se pak jednotliví aktéři diskuse častují výrazy jako „macho“, „genderové džihádistky“ a vzájemně se obviňují z pitomosti, nebo rovnou debility.

Nejzajímavější je, že každý z těch tří soudů má tak trochu pravdu. Na jasnou otázku: „K čemu jsou holky na světě?“ je jasná odpověď: „Aby byly maminkami.“ Určitě se najdou ženy, které by děti chtěly a nemohou, ty to může zamrzet. Budou i ženy, které z vlastního rozhodnutí nechtějí, ty to může popudit.

Nicméně pokud se máme rozčilovat nad Žáčkovou básničkou, pak bychom asi měli odmítnout i pohádky, v nichž přijíždí princ na bílém koni, aby zachránil princeznu a následně ji dostal od krále za ženu. Podle této logiky by stejně tak dobře mohla na koni přijet princezna a za muže by si prince brala z vlastní vůle. Ani taková Erbenova Polednice není genderově úplně vyvážená.

Důlěžitý je výklad a kontext

Jiří Žáček: K čemu jsou holky na světě?

Jiří Žáček: K čemu jsou holky na světě?

Psychiku žákyně druhé třídy základního stupně těžko ovlivní jedna básnička. Může ji ale ovlivnit kontext, ve kterém žije, a to, co vidí u svých rodičů nebo ve svém okolí. V tomto konkrétním případě pak i výklad a uvedení do souvislostí, a to buď v rámci školní výuky, nebo doma.

Výkladem samozřejmě není myšlena jediná oficiální interpretace. Poezie je tu od toho, že vyvolává otázky, na které neexistuje jedna správná odpověď. Mnohem důležitější je spíš vzájemná tolerance různých názorů než rigidní lpění na korektnosti.

Kromě toho vedle tématu genderové nerovnosti vyvolává kritika i obhajoba básničky další otázky související s výchovou dětí obecně, předáváním hodnot a systémovými podmínkami při rodičovství. Ať už si myslíme o Žáčkově básni cokoli, pokud ji z čítanek vyškrtneme, začínáme se blížit cenzuře.

Bouře na lžíci vody?

Celá kauza tak mnohem víc poukazuje na stav současné české společnosti, než aby opravdu řešila odpověď na otázku, k čemu ty holky na světě vlastně jsou, zdali je vůbec vhodné se na to ptát (respektive takto odpovídat), nebo je to jen malichernost, která přehlušuje mnohem závažnější problémy.

Z diskuse vyplývá, že žijeme v poměrech, v nichž i dětská říkanka vyvolá bouřlivé reakce. Místo reálného dialogu, který má aspoň potenciál něco změnit k lepšímu, se vede debata–nedebata, v níž vlastně k žádnému posunu nedochází.

Otázky bez odpovědí

Dostáváme se tak do situace, ve které se řeší, jestli „výtahy pro invalidy“ nepřejmenovat na „přístupné výtahy“, zatímco spousta veřejných míst stále není bezbariérových. Na pořadu dne je genderově korektní vyjadřování, jenže lidé s menšinovou sexuální orientací se pořád potýkají s diskriminací.

Verš z učebnice, že „holky jsou na světě k tomu, aby byly maminkami“, vyvolal nebývalý poprask na sociálních sítích, ale celkový stav českého školství, případně možnosti skloubení rodinného a pracovního života, jsou ponechány stranou.

Pohybujeme se na poli abstraktních pojmů, konceptů a teorií, ale skutek jaksi utekl. Ano, svět tradičních hodnot a rolí se transformuje do něčeho pro nás zatím neznámého, co je potřeba nově uchopit. To ale neznamená, že bychom měli zapomenout na zdravý rozum.

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email

2 komentáře: “K čemu jsou holky na světě?”

  1. Anežka napsal:

    Pak by ale bylo vhodné, aby učebnice dětem vysvětlovala zařazení básně do kontextu doby a tu srovnávala se současností. Bylo by dobré dětem vysvětlit, že takhle to kdysi bylo, ale tyto skutečnosti už dnes neplatí a holčičky mohou být, čím chtějí.
    Ale úplně nejjednodušší by bylo otisknout jinou Žáčkovu básničku.

  2. svatava napsal:

    Možná, že ti bouřliváci z diskuzí nestačili dočíst básničku až do posledního verše.
    PS. Jsem ráda maminkou.