Máte den pod psa? Vyzkoušejte těchto 5 rad!

5 min. čtení
shutterstock_126526058

Všichni ty dny známe. Většinou v nich figuruje nějaká nepříjemnost, dlouho odkládaná povinnost, telefonát s protivným příbuzným, nebo ještě lépe, všechno najednou. Zkrátka a dobře si připadáte naprosto pod psa. Přemýšlíte, zda by nebylo lepší nechat se najmout na zaoceánskou loď nebo se prostě vsáknout do země, protože váš život jednoduše nestojí za nic.

Na internetu najdete mnoho zázračných postupů, jak si vypěstovat chorobný optimismus, mluví se o zákonu přitažlivosti a ještě fantastičtějších teoriích. Kdo si je ale chce osvojit, čeká ho běh na dlouhou trať. Přeprogramovat svůj mozek totiž trvá dlouho. Naštěstí existuje několik jednoduchých kroků, které můžete udělat, abyste svůj život zlepšili okamžitě. Že nevěříte? Přesvědčte se sami!

1. Uvědomte si, že negativita není nemoc

Mnoho lidí propadlo pod vlivem všelijakých módních škol osobního rozvoje pocitu, že být optimista je takřka povinnost a je samozřejmé, že je vše úžasné, skvělé a báječné. Jenže tak to v realitě nefunguje. Uvědomte si proto, že mít špatnou náladu, zlobit se či být smutný je normální. Ano, v životě se běžně vyskytují věci, které vyvolávají negativní emoce. Není potřeba si kvůli tomu připadat nepatřičně, takové dny má občas každý. Není to jako infekční nemoc či něco, za co by se měl kdokoli stydět. „Ne“ má stejnou hodnotu jako „ano“. A proto mají i nepříjemné pocity v životě své místo. Nejde o to vyhnout se jim, ale umět se s nimi vypořádat.

2. Pozorujte nezaujatě, co se ve vás odehrává

Kdykoli v sobě zaznamenáte nějaký pocit, který vám není příjemný, zastavte se a důkladně se zamyslete nad tím, jak přesně se cítíte a co tento pocit vyvolalo. Můžete si říct například: „Ano, mám vztek. Zlobím se, protože mi člověk, se kterým potřebuji mluvit, opakovaně nezvedá telefon.“ Ve chvíli, kdy se na problém podíváte zvenku, často zjistíte, že jste svůj vztek či smutek ovládli, protože jej pozorujete, jako by se vás netýkal. Možná zjistíte, že se zlobíte kvůli hlouposti, a díky tomu se uklidníte. Nebo si uvědomíte, že kvůli tomu by se zlobil snad každý, svůj vztek si ospravedlníte a získáte tak kontrolu nad situací. Analyzovat se zkrátka vyplácí.

3. Inspirujte se moudrostí starých mistrů

Tato poučka bude pravděpodobně znít otřepaně, ale jedná se o velmi důležitý bod. Možná už jste toto rčení slyšeli: „Dá-li se problém řešit, proč se trápit? Nedá-li se problém řešit, proč se trápit?“ Velká část lidí se rozzlobí, když jim toto někdo připomene, ale je tomu skutečně tak. Pokud má vaše situace nějaké východisko, věnujte veškerou pozornost právě jemu. A pokud je to zcela patový okamžik, zkrátka s tím nic nenaděláme, bude tedy lepší, věnovat se něčemu jinému. Pokud vám druhá varianta připadá chmurná, možná vás uklidní skutečnost, že takových situací je většinou naprosté minimum. A pokud se opravdu nic nedá dělat, vždycky můžete změnit postoj. A to je opět jen další možnost řešení.

4. Mějte vždy záložní plán

Kdo se v sobě alespoň trochu vyzná, ten umí poměrně dobře odhadnout, jaké věci mu spolehlivě dokážou zkazit náladu. Někdy je jednodušší takovým situacím předcházet. Pokud se například obáváte momentu, kdy zazvoní telefon a na druhé straně bude vaše tchýně, můžete jí příště zavolat sami, abyste měli kontrolu nad tím, kdy si tuto nepříjemnost odbydete. (Anebo prostě hoďte telefon do rybníka.) Jsou situace, kterým nejde předcházet, ale můžete mít vyřešené, co uděláte, pokud nastanou. Jestli se například obáváte, že vás vyhodí ze školy a vy nebudete vědět, co se sebou, můžete si předem vybrat jinou školu, vzdělávací kurz či se informovat o tom, jak získat zaměstnání, které vám bude vyhovovat. Samozřejmě se nejde připravit na všechno, ale některé stresující a protivné faktory může člověk díky dobré sebeorganizaci eliminovat. A to za trochu námahy stojí.

5. Prostě se na to vykašlete!

V případě, že všechny předchozí techniky selžou, je tu krizové řešení. Vykašlete se na problém, přestaňte se jím alespoň na chvíli zabývat, prostě vypněte. Vezměte si den volno, zrušte schůzky, které nejsou životně nezbytné, využijte permanentku na masáž, kterou máte od Vánoc doma, napusťte si vanu, běžte do akvaparku, podívejte se na detektivku, zkrátka cokoli, co vás spolehlivě vytrhne z chmur. Neznamená to, že máte problém ignorovat navždy. Většina věcí ale vydrží, když je odložíte o pár hodin či o den – nic zásadního už se mezi tím nepokazí a vy můžete v klidu získat odstup a podívat se na celou záležitost realisticky. Kromě toho se říká, že ráno je moudřejší večera, a je v tom velký kus pravdy. Zbrklá revoluční řešení ještě nikdy nic nespasila.

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email