Lékař radí: Zahoďte antidepresiva! Ke spokojenosti potřebujete něco jiného

4 min. čtení
Lék na depresi

Pokud jste se někdy popasovali s depresí, melancholií, jarní únavou nebo bezdůvodným smutkem, možná víte, jak hluboká se může jejich propast zdát. Jako bychom nic neměli ve své moci. Pesimismus, smutek, pasivita a osamělost ale často pramení z našich každodenních kroků. Jakou cestu zvolit, aby jejich ataky neměly šanci?

Podle výzkumu Univerzity Karlovy z roku 2014 vykazuje až třetina pracujících Čechů známky deprese. Navíc zobeme několikanásobně vyšší množství antidepresiv než během předchozí dekády. Pilulky štěstí ale samy o sobě neřeší zdroje těchto potíží a mohou mít výrazné vedlejší účinky.

Když k tomu připočtete, že jde o velice výnosný business farmaceutických firem, možná uznáte, že nastal čas roli antidepresiv v našich životech zpochybnit.

Alternativa se základem v medicíně

Nemoc z blahobytu živená farmaceutickou lobby. Tak vnímá epidemii deprese jeden ze zakladatelů integrativní medicíny a profesor University of Arizona, doktor Andrew Weil. Ve své knize Spontánní štěstí z jejího rozpuku viní především náš životní styl a připomíná, že opravdová spokojenost vychází z nitra.

Úskalí naší doby podle Weila spočívá především v tom, že zatímco nás evoluce vybavila pro život lovců a sběračů, sami jsme svým tělům a myslím postavili zcela nové výzvy v umělých prostředích. Průmyslově zpracované potraviny, hodiny prosezené u počítačů, přijímání obrovského množství dat, neustálý stres, honba za majetkem a rychlost života jsou naše vlastní vynálezy. A jejich vliv nás deptá, protože žijeme jinak, než na co jsme defaultně nastavení.

Kniha zároveň upozorňuje, že lidové označení deprese se nepřesně překrývá s depresí klinickou, kde je medikace zcela na místě. Ve většině „běžných“ případů však dává přednost změně životního stylu v komplexním měřítku.

Konkrétní kroky pro duševní pohodu

Než tedy sáhneme po prášcích, doktor Weil doporučuje několik přirozených cest, které by nás měly dostat do stavu pohody.

Především je podle něj potřeba nechat tělu prostor pro optimální fungování. Fyzická aktivita, správná strava, dostatek spánku a sluníčko vyladí všechny ty pomatené hormony a poškozený nervový systém do základního stavu. Samozřejmě to znamená i obezřetný přístup k látkám, které si medikujeme tak nějak sami. Cukr, alkohol, nikotin, kofein a další stimulující prostředky jsou totiž možná fajn sluhou, ale jako zlý pán si vybírají často vysoké daně a narušují naše přirozené fungování.

Kniha doporučuje také začít pracovat s vlastní pozorností a koncentrací. Meditace, dechová cvičení, vizualizace, odříkávání manter a podobné techniky nám pomohou obnovit vnímání svého nitra, které je každodenně umlčováno přívalem reklam, videí, hlukem a dalšími stimuly. Pokud máte potíže se soustředěním, úzkostí nebo vnitřním zmatkem, určitě podrobte tyto metody experimentu. Jsou koneckonců úplně zdarma.

Důležitá je i kultivace vztahů s okolím, čas strávený v přírodě nebo kontakt se zvířaty. Všechna tato doporučení mohou podle knihy sloužit nejen jako prevence depresí, ale i jako jejich účinný zabiják.

Snadné řešení a správné řešení

Podle Weila je zdrojem nespokojenosti mimo jiné naše představa o štěstí. V našich kulturách je šťastný člověk ten, který se neustále směje, juchá, skotačí a blbne. Spisovatel připomíná, že toto je jen jeden pól našich životů, a skutečné štěstí hledá ve stavu optimální duševní pohody… tedy jakéhosi bodu nula, do kterého se můžeme snadno vrátit ze špatných nálad a lehce z něj můžeme propuknout v radost.

Alkohol, televize, sladkosti, pasivita, léky a čas strávený na sociálních sítích. Ve stavu duševní nepohody míváme sklony právě ke všem těm jednoduchým řešením, jež nás krátkodobě dokážou uspokojit. V dlouhodobém horizontu jsou to však právě tyto návyky, které uzavírají kolečko deprese.

Až na nás příště padne splín, zkusme toto kolečko přerušit. Vydejme se do lesa, sejděme se s přáteli, naservírujme si něco zdravého, zavřeme oči a naslouchejme si. Možná zjistíme, že světlo je blíž, než jsme si mysleli.

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email