Kupujte teď! Výhodnější už to nebude… (možná)

1
3 min. čtení
Black Friday

Marketingové triky mě na Vánoce dokážou každý rok pobavit. Reklamu se zlatým prasátkem se „zahnutými zuby nahoru“ jen tak něco netrumfne (taky ji i po letech stále vysílají), přesto mě letos dostala do kolen hlavně vynalézavost posílačů newsletterů. Překonala i srdcervoucího ztraceného pejska holčičky na kolečkovém křesle, babičku zapomenutou kvůli datům zdarma na nádraží, nebo neuvěřitelného pána trsajícího uprostřed lékárny kvůli výhodné nabídce doplňků stravy…

Jak se listopad přehoupl do své druhé poloviny, začala se mi e-mailová schránka utěšeně plnit newslettery od všech prodejců, u kterých jsem kdy nakoupila. Nabízeli mi dárky pro kdekoho – rodinné příslušníky, čtyřnohé miláčky, šéfa, sousedy, různé části mého těla, a dokonce prý i můj motorový miláček by si k Vánocům zasloužil nové gumy. Tak fajn, proč ne.

Pak začalo šílenství s názvem Black Friday. Pominu-li, že marketingová akce zcela nepochopitelně vzhledem ke svému názvu (Černý pátek) trvala celý týden, jeden nejmenovaný e-shop si Black Friday střihl do Vánoc ještě několikrát. A pak že prý výhodnější už to nebude. Od prvního prosince začali vynalézaví prodejci posílat svoje nabídkové e-maily každý den pod záminkou, že mi až do Štědrého dne budou otevírat okénka adventního kalendáře, vždy s nějakou super nabídkou, slevou nebo dárkem. A nesmíme zapomenout ani na Mikuláše! Společně s čertem také stihli pár elektronických dopisů odeslat. Jak my jsme v pravěké minulosti zvládli bez toho internetu nějaké ty dárky vůbec pořídit? Je div, že jsme na Vánoce úplně nezapomněli.

Svátky klidu a míru? Ale kdeže! Občas teče i krev

Černý pátek musí být v USA, kde vznikl, docela velká taškařice. Pojmenovaný je podle počátku světové krize v roce 1929, kdy v průběhu Černého čtvrtka spadly ceny na Wall Street a během Černého pátku pak i v Evropě, a připadá na (celkem logicky) jeden jediný den, a to pátek na konci listopadu, den po Díkůvzdání. V USA a Kanadě, na rozdíl od své české variace, význam má (nebo možná měl), protože to je skutečně jediný den, kdy jsou ve všech obchodech výrazné slevy, obchody otevírají dříve, někdy i hned po půlnoci, a vpouští dovnitř fronty čekajících zákazníků, kteří se nezřídka kdy o několik málo kusů zlevněného zboží neváhají porvat pěkně do krve.

Český bratříček tohohle konzumního svátku tak drsný není, protože, jak už jsem zmínila, onen den trvá většinou mnohem déle a slevy jsou navíc často pochybné – ohromná procenta slev se stanovují z přemrštěných cen, za které se výrobek téměř nikdy neprodává. I přes občasné škody na majetku a zdraví zaměstnanců si v Americe při Black Friday přijdou na miliardové tržby. Zbohatnout se ale zřejmě daří i českým prodejcům, protože když jsem (bez mučení přiznávám) v době českého Černého pátku zavítala na jeden z největších e-shopů u nás, stránky se načítaly hlemýždím tempem.

Propásli jste to? Nezoufejte! Přijdou další

Když se pak celá rodina jednou v roce na Vánoce sejde pěkně pod vyšňořeným smrčkem nebo jedlí, aby roztrhala kilometry vánočního papíru a zajásala nad všemi dárky, člověk si popravdě trochu oddechne, že už je to letos za ním. Černé pátky, slevy ze slev i ty zaručeně nejvýhodnější nabídky. Jenže na jak dlouho. Jen co se odvalíme od vánoční tabule, čeká nás a naše e-mailové schránky další velká událost. Povánoční slevy jsou totiž v plném proudu!

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email

Jeden komentář: “Kupujte teď! Výhodnější už to nebude… (možná)”

  1. irena fuksová napsal:

    vtipné