Jak vyhrát boj s migrénou?

3 min. čtení
jak na migrénu

Kdo ji zná, roztřese se hrůzou jen při vyslovení jejího jména. Šťastlivcům, kteří se s ní osobně nesetkali, upřímně závidím. Já s migrénou bojuji asi pět let, zatím neúspěšně. Každopádně se nevzdávám a vám ostatním nabízím alespoň pár vyzkoušených rad, jež vám mohou při vaší bitvě proti této bolesti pomoci.

Migréna je obecně charakterizována jako úporná bolest hlavy. Většina pacientů udává, že je bolí pouze část hlavy, například levá polovina nebo přední část za čelem. Co je možná ještě horší, jsou doprovodné projevy migrény. Zvracení a silné závratě pak člověka úplně vyřadí z běžného provozu.

Jediným „pozitivem“ téhle záludnosti je, že na sebe často upozorňuje ještě před tím, než se projeví naplno. Mnozí mají mžitky před očima, jiným začnou splývat barvy. Nemocný má tak alespoň chvíli čas se připravit a nedopustit, aby ho migrénový záchvat zasáhl ve vší síle.

Co je na migréně ale úplně nejhorší, je fakt, že se nedá vyléčit. Díky lékům sice můžete zmírnit její dopady, ale měli byste se smířit s tím, že se s ní budete potýkat celý život. Pokud máte pocit, že zmíněné příznaky na vás sedí, a přesto jste se nezhrozili a dočetli až sem, nebojte se. Postupně totiž vyzkoušíte, co na vás funguje, a váš život s migrénou bude najednou mnohem snesitelnější.

Co tedy dělat, máte-li migrénu?

V první řadě byste měli navštívit neurologa, aby vám potvrdil, zda se opravdu jedná o migrénu, a předepsal vám specifické léky, které tlumí bolest mnohem účinněji než ty běžně dostupné. Taky vám určitě doporučí, abyste si psali, jak často se u vás migréna projevuje, jak dlouho trvá a kolik prášků jste užili, než se vám ulevilo. Z toho můžete snadno vypozorovat, jestli se vám nevrací po nějaké pravidelné aktivitě, stresu apod. Potom už je to na vás, abyste metodou pokus-omyl vyzkoušeli, po čem se vám uleví.

Teorií je spousta, některé jsou až úsměvné, ale když na vás migrénový záchvat přijde, berete zavděk vším. Sama jsem jich několik vyzkoušela a za nejefektivnější pokládám tyto:

  • Zkuste poupravit životosprávu. Nemusíte nijak radikálně, zkuste se jen vyhýbat zbytečným tukům a jíst více zeleniny. Odlehčený jídelníček totiž často pomáhá.
  • Omezte kávu a čokoládu. Zejména čokoláda je častým spouštěčem migrén.
  • Upravte si denní harmonogram tak, abyste chodili spát a vstávali vždy v přibližně stejnou dobu.

Když už na vás přece jenom bolest zaútočí, neignorujte ji. Vezměte si prášek co nejdřív, čím později ho totiž užijete, tím výrazněji se snižuje šance, že vám doopravdy zabere.

Velmi také pomáhá omezit pohyby hlavou na minimum. Prudkými pohyby, kýváním hlavou nebo předkláněním se vám udělá ještě hůř. Samozřejmě nejlepší varianta je si lehnout do temné místnosti, omezit hluk a zkusit bolest nevnímat. V případě, že vás migréna zastihne třeba v práci a lehnout si nemáte kam, zkuste si vzít alespoň pauzu, schovat se na nějaké klidné místo, zavřít oči a nechat prášky, ať se s tím poperou za vás.

Obecně migréna postihuje více ženy, nejčastěji v období mezi 20. a 50. rokem. Muži jsou tím pádem z obliga. Další babská rada ale tvrdí, že migréna skoro vymizí, když žena otěhotní. Takže holky, co vy na to? Nenašly jsme právě řešení?

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email