Co se mě týká TADY A TEĎ. To je, oč tu běží

6 min. čtení
aplikace TADY-A-TEĎ

Jste povahou komunitní člověk, který chce vědět, co se v jeho okolí děje a zda může něčím přispět? Taky jste rozčílení, když náhle zjistíte, že neteče voda, a zrovna jste si chtěli uvařit kávu? Nebo vypnuli elektřinu a vy nevíte, na jak dlouho a co se vlastně stalo? Pak si přečtěte, co nám autoři slibují novou bezplatnou aplikací TADY-A-TEĎ.

„Když jsem byl na jednání se starostou Roztok u Prahy, tak nečekaně dostal informaci, že bude odpoledne odstávka vody kvůli havárii. Řekl mi: ‚Zítra si přečtu desítky rozzuřených e-mailů, proč jsem to nedal včas všem občanům vědět. Ale já nemám jak. Telefon mi nedají, e-mail taky ne. Dám to na web města, ale oni ho každý den nesledují. Dám ta na Facebook, ale ne všichni ho mají, a i těm, co ano, se zpráva nemusí zobrazit včas,‘“ vzpomíná jeden z autorů nápadu Michal Svatý.

Právě tehdy v něm začala zrát myšlenka, že je potřeba aplikace, která bude lidem v oblasti, kde žijí nebo pracují, poskytovat informace, a přitom jim nezahltí mobil nepotřebnými zprávami. Do svého mobilu si aplikaci TADY-A-TEĎ stáhnete přes Google Play nebo App Store. Uživatel se do aplikace vůbec neregistruje, nezadává e-mail ani propojení s Facebookem, což každého jistě potěší.

Už žádné SMS brány

aplikace TADY-A-TEĎ

aplikace TADY-A-TEĎ

Z vlastní zkušenosti mohu napsat, že aplikaci TADY-A-TEĎ jsem si na svém mobilu zapnula okamžitě a vše bylo velmi intuitivní. Za chvíli jsem si mohla přečíst, že na Praze 9 mohu navštívit v jedné galerii výstavu nebo že mohu přinést teplé oblečení na charitu. Bohužel Praha 8, kde bydlím, se ještě s aplikací nepropojila.

„Udělali jsme si průzkum a zjistili, že když je nějaká havárie, může radnice menšího města odeslat SMS zprávu tak 150 lidem, a přitom za SMS bránu platí,“ pokrčí rameny Michal Svatý. „Občané nechtějí jen tak radnici nebo firmám nechávat své mobilní číslo. V naší aplikaci nikomu kontakt nedávají. Zprávy jim chodí samy, když si TADY-A-TEĎ nainstalují a nastaví zájmové lokality,“ zdůrazňuje.

V aplikaci jsou dva profily: obecně-informační a obchodní. Každý obsahuje další dvě možnosti. „Z místa, kde žiji a kde pracuji, chci dostávat informace od radnice a jiných institucí a totéž mě zajímá od obchodníků v daných lokalitách,“ vysvětluje jednatelka společnosti, jež aplikaci vyvinula, Michaela Čížková. Uvnitř aplikace je navíc jednoduchý filtr, který umožňuje zprávy od institucí či obchodníků, které vás nezajímají, vypnout. Stejně tak si můžete vypnout například notifikace, že přišla nová zpráva. Jednoduše si lze také přenastavit lokalitu, ze které chcete zprávy dostávat.

Konec vývěskám na sloupech

„Většina jiných aplikací se chce řídit podle toho, kde se pohybujete. Při zapnutých polohových službách vás sledují a mohou vám chodit zprávy, které vás nezajímají. Navíc to samozřejmě extrémně vybíjí baterii telefonu. Komunity se tvoří na jiném principu a my jsme se pokusili vytvořit komunitu na bázi ‚tady bydlím, tady pracuji, to jsme nikde jinde na světě nenašli,“ říká Michal Svatý.

Maximální volitelná vzdálenost, ze které chci dostávat informativní zprávy, je 5 km, u slevových zpráv je to z důvodu dochozí vzdálenosti 1 km. Kolikrát jedeme dvacet třicet minut přes město zbytečně, protože se nedozvíme, že je zavřeno z důvodu například odstávky vody nebo rekonstrukce bazénu.

„Přestože se píše rok 2016, když nejde proud, nedozvíte se to jinak, než že máte na kandelábru vylepenou cedulku. V naší aplikaci v případě havárie napíší technické služby zprávu a všichni to vědí hned. A navíc může instituce každou zprávu rovnou prolinkovat na svůj web, kde mohou uživatelé najít detailnější informace,“ zasvěcuje do tajů dalších předností aplikace Michal Svatý.

Slevy tady a teď – v dochozí vzdálenosti

Myšlenku TADY-A-TEĎ Michal Svatý nakonec rozšířil ještě na místní provozovatele. „Šel jsem jednou za pět minut sedm po galerii Butovice a volala mi dcera, že chce koupit něco k jídlu. Tak jsem zašel do pekárny, a když jsem platil, ptal jsem se, co budou dělat s tím vším, co jim zbylo, když v sedm zavírají. Prodavač odpověděl, že udělá inventuru, nahází to do pytlů a vyhodí do kontejneru.“

Michal Svatý se tehdy dost podivil a navrhl, ať udělají hodinu před zavíračkou slevovou akci. „Obchodník mi však řekl, že neví, jak by to měl dát lidem vědět. Když před obchod postaví ,áčkovou ceduli‘, bude provozovatel OC chtít pronájem 100 korun za den, a navíc ji uvidí jen ti, kteří jdou kolem. Tak jsem doma začal mudrovat, a došlo mi, že tady chybí aplikace, která by umožnila pekařům, květinářům, cukrářům, restauratérům, prostě maloobchodníkům, vyprodat zboží. Nebo během ‚mrtvých hodin‘ udělat pobídkovou akci – vidím, že se moc neprodává, tak něco vymyslím. Začali jsme tedy s kolegy uvažovat i tímto směrem.“

Nakonec to vývojáři vymysleli tak, že pokud obchodníci využijí platformu TADY-A-TEĎ, jednak nebudou platit vývoj vlastní aplikace, a jejich klienti navíc budou mít všechny informace z okolí na jednom místě v mobilu. Obchodník zaplatí za odeslanou zprávu okolo 20–30 korun. „Pekař nabídne slevu na koblihy hodinu před zavíračkou, aby je nemusel v sedm vyhodit. Slevy jsou TADY-A-TEĎ, v dochozí vzdálenosti zákazníků. Z toho je vidět, že nekopírujeme žádný ‚slevomatí‘ model,“ upřesňuje Michal Svatý.

Kdo všechno může zprávy posílat

„Vyvinuli jsme to, co dosud u nás nebylo,“ uzavírá. Obce, instituce ani obchodníci za registraci do systému pro posílání zpráv na mobilní aplikaci neplatí. Je ovšem na nich, aby si aplikaci rozšířili ve svém okolí mezi uživatele. Ti ji mají samozřejmě také zdarma a bez registrace. Obce a instituce neplatí dokonce ani za posílání zpráv.

„Nemocnice tak bude moci avizovat, že nejsou povolené návštěvy z důvodu chřipkové epidemie. Divadlo může napsat, že jsou ještě poslední lístky na večerní představení. Neziskovka může díky aplikaci posílat zprávy typu ‚pořádáme benefiční koncert‘,‘“ vyjmenovává konkrétní dopady Michaela.

Aplikace TADY-A-TEĎ odstartovala v září a v současné chvíli už ji mohou využívat občané v Roztokách u Prahy a v Drnovicích, na Praze 9 a na Praze 5. Vzniká spolupráce s Prahou 4 a 6. Další místa jsou v jednání. „Nechceme zaplavit republiku reklamou, chceme jít komunitní cestou. Když nám někdo řekne, že by chtěl, aby mu v místě bydliště chodily zprávy z radnice, tak ji oslovíme. Nebo on sám zajde za těmi, od nichž by chtěl zprávy. Požádá o připojení ke komunikační platformě TADY-A-TEĎ třeba školku, kde má dítě,“ přibližuje oslovování zájemců Michal Svatý.

A co vy? Neuvítali byste tuto aplikaci i u vás?

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email