Chcete být chytří? Jezte tyhle potraviny!

1
4 min. čtení
shutterstock_386785495

Že jsme to, co jíme, je známá poučka. Správná strava má ale moc ovlivnit mnohem víc než jen to, jestli se po dovolené vejdeme do starých kalhot, nebo ne. Pomocí správného jídelníčku můžete dokonce ovlivnit činnost svého mozku. A to je něco, co se na začátku nového školního roku hodí nejen těm, které čeká návrat do školních lavic, ale každému, kdo chce přechod z prázdninového do pracovního režimu zvládnout levou zadní. Tak tedy pěkně popořádku – na kterých potravinách že si to máte pochutnávat, aby vám to pořádně pálilo?

Což takhle dát si špenát? Sice po něm nebudete mít svaly jako Pepek Námořník, ale chytří budete stoprocentně. Obsahuje totiž velké množství kyseliny listové a vitaminu E a K, které jsou pro dobrou funkci mozku naprosto nezbytné. Vaše maminka tedy měla pravdu, když se vám v dětství špenát snažila vnutit s tím, že je zdravý. Pokud vám nechutná v klasické české podobě, bohužel nechvalně proslulé ze školních jídelen, můžete vyzkoušet jeho listovou variantu, která je například v kombinaci s těstovinami rozhodně chutnější než špenát s jíškou. Nezapomeňte také přidat alespoň trošku olivového oleje, všechny zmiňované důležité látky jsou totiž rozpustné v tucích. Podobné vlastnosti mají ale i jiné pochutiny, jako například zelená petržel, salát a barevná zelenina.

Pokud byste raději něco sladkého, vyzkoušejte borůvky. Podle výživových odborníků působí příznivě proti stresu a mají celkově uklidňující účinky. Není proto divu, že borůvkové listí bylo v minulosti často používáno na výrobu čaje, který ačkoli není žádná sláva, co se chuti týče, poměrně dobře uspává a uvrhuje uživatele do letargie. To sice rozhodně nemůžeme doporučit, nicméně zbavit se stresu pomocí pojídání tak dobrého ovoce, jako jsou borůvky, rozhodně nemůže být ke škodě.

Maminky a babičky měly dost možná pravdu i v tom, že musíte být zdraví jako řípa. Řepa totiž obsahuje spoustu přírodních dusičnanů, které roztahují cévy a zrychlují proudění krve. To znamená větší okysličování mozku a tím pádem jeho zlepšenou funkci. Čím víc řepy, tím víc nových myšlenek. Pokud máte pocit, že něco takového byste za žádnou cenu nepozřeli, nezoufejte. Z řepy se dá udělat poměrně dobrá polévka a dokonce i upéct brownies, možnosti využití jsou tedy takřka nekonečné. Kromě toho se jedná o přírodní antioxidant, vyplavující škodliviny z těla, máte-li tedy ve zvyku konzumovat ve stresu hromadu nezdravých věcí, měli byste pouvažovat i nad tím, jak se jich zbavit.

Pokud přemýšlíte, jak je to s tou již tradičně k učení a práci popíjenou kávou, budete možná překvapeni. Pravidlo, že čím více kávy, tím více energie, totiž neplatí. Do určité hranice, která čítá zhruba tři šálky (to jsou ty malé hrníčky, nikoli kbelíky) denně, dochází ke zrychlení proudění krve a tedy i k již zmiňovanému okysličování. Při větším množství však nadbytek kofeinu způsobuje nervozitu, nesoustředěnost a únavu, takže se může stát, že vás váš osmý smrťák naopak uspí. Tohle v práci před uzávěrkou nezkoušejte!

Přiznejte se: pojídáte při učení čokoládu jako diví? Možná vůbec neděláte špatně. Kvalitní čokoláda, která viděla kakaové boby i z větší blízkosti než jen z rychlíku, se totiž pyšní mnoha skvělými vlastnostmi. Má povzbuzující účinky, napomáhá okysličování a kromě toho je to lehká droga se schopností navodit pocity štěstí. A to je k nezaplacení, pokud potřebujete motivaci, nebo prostě jen nezhroutit se. Samozřejmě to neplatí pro prapodivné levné náhražky, ale pokud na sobě nešetříte, účinek se určitě dostaví. Ne nadarmo se kakaový prášek používá také při osvěžujících masážních zábalech a koupelích. Ale členové redakce našeho online magazínu si myslí, že zevní aplikace není zdaleka tak příjemná jako vnitřní.

Podobných receptů existuje samozřejmě mnohem více. Je na vás, zda jim uvěříte, nebo ne. Nicméně říká se, že zkusit se má všechno, a pojídáním dobrých a zdravých věcí rozhodně nic nezkazíte. Minimálně si zlepšíte náladu a to je něco, co vaše pracovní nasazení a píli určitě jen podpoří.

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email

Jeden komentář: “Chcete být chytří? Jezte tyhle potraviny!”

  1. Janicka napsal:

    A já pořád, že po kafi hned usínám! Samozřejmě jich stihnu za ten den víc (v práci tak dva až tři kyblíčky), tak proto. Ale už vím, jak na to – musím si k nim vzít čokoládu 😀