5 zaručených způsobů, jak přežít podzim

6 min. čtení
shutterstock_313951070

Kdybyste měli odpovědět, jaké je vaše nejoblíbenější roční období, které by to bylo? Na jaře milujeme naději v podobě příjemně hřejivého sluníčka, zelené trávy a vykukujících barevných kvítků a Velikonoce. Léto je čas prázdnin a dovolených, tepla, piva i hudebních festivalů. Zima znamená hory, lyžování, koulovačky a v neposlední řadě Vánoce a Silvestr. Kolik z vás by jako první jmenovalo podzim? Ačkoliv se rozdíly mezi jednotlivými obdobími v posledních letech stírají, až můžeme mít pocit, že se v podstatě střídá jen léto a zima respektive spíš jaro a podzim, protože ani to léto, natož zima už nejsou to, co bývaly přece jen to má podzim těžké. Nemá nám až tak moc co nabídnout. Nebo ano?

Září ze všeho nejdříve přinese začátek školního roku, takže si konec léta moc neužijeme. Byť si mnozí rodiče oddechnou, že se život vrací do normálu, najednou jako by se nebylo na co těšit a vyhlídky na blížící se Vánoce nás v tomto období spíše děsí. Peněženky řádně provětrané, nápady na dárky v nedohlednu a regály v obchodech, obtěžkané čokoládovými Mikuláši, jako by se naší představě o chvíli klidu vysmívaly.

Vzápětí se začne brzy smrákat, bez mikiny či svetru už se venku být nedá, slunce jako by se létem vyčerpalo a mraky a déšť, které jsme v posledních týdnech přivolávali, se nám po dvou dnech zajídají. Energie je tatam, cítíme se unavení, všechno nám jde tak nějak ztuha. I obvykle psychicky vyrovnaní jedinci zažívají občasné depky a dny, kdy jejich nejvěrnější společnicí je prokrastinace. Co s tím?

  1. Sluníčko na max!

Síla slunečního svitu má vliv na naši psychickou pohodu, ať chceme, nebo ne. Zlepšuje krevní oběh a kvalitu našeho spánku, snižuje tlak i cholesterol a naopak zvyšuje tkáňové využití kyslíku, což pomáhá odstranit únavu. Naše organismy si na něj přes léto zvyknou a logicky protestují, když ho někdo najednou „vypne“. Je třeba využít každého paprsku, který k nám skoupé slunce pustí. Jeho energie na nás působí, i když je pod mrakem – choďte ven! A když zavládnou opravdové plískanice a zůstanete doma, abyste nenastydli, rozhodně si k tomu rozsviťte. Nejen kvůli brzké tmě, ale zkrátka proto, že i umělé světlo vám slunce částečně nahradí.

Tip: Pozitivní dopad světla můžete zvýšit tím, že místo žárovek rozsvítíte svíčky. Jejich plameny přinesou do vašich šedých domovů romantiku, kouzelnou atmosféru a zajímavou jinakost. Na takové večery se budete těšit, a o to tu jde!

  1. Vnímejte barvy!

Přezdívku „malíř“ si podzim nevysloužil náhodou. Ani růže na Petříně či rododendrony a azalky v Průhonickém parku nevytvoří tak rozmanitou paletu barev, jako můžete právě teď spatřit v docela obyčejném lese. Podzim není šedivý, naopak! Žlutá, oranžová i červená, v něž se listy v tomto období halí, jsou pozitivní a energické barvy, v jejichž prostředí se budete cítit dobře. Ať už rostou, nebo ne, vyrazte na houby a kochejte se. Mechové polštářky svou stále svěží zelenou dodají celému obrazu klid a čerstvý lesní vzduch vám udělá dobře na těle i na duši.

Tip: Přineste si kousek té přírodní palety domů, abyste pozitivní účinek barev prodloužili. Naaranžujte si do vázy co největší a nejpestřejší javorové listy spolu s větvičkou šípků či jeřabin, uvidíte, jak se vám i doma zlepší energie.

  1. Doplňujte vitamíny a hořčík!

Že je slunce zdrojem vitamínu D, ví i dítě na základní škole. Právě nedostatek „Déčka“ a hořčíku je přitom podstatným viníkem depresí a úzkostí, stejně jako snížené obranyschopnosti organismu, a tudíž podzimních nachlazení. Tady budete muset sluníčku pomoci a s ohledem na svou psychickou pohodu zvýšit jejich příjem. Není třeba hned běžet do lékárny. Mnohem lepší je doplňovat si jejich hladinu vhodnými potravinami. Vitamín D nejlépe doplníte mléčnými výrobky a mořskými rybami, hořčík pak banánem, brokolicí, ananasem či sušenými meruňkami a čokoládou.

Tip: S dostatečnou zásobou vitamínu D se vyhnete i agresivním zimním chřipkám. Nejjistější prevencí proti nim je tak denně jedna lžíce fermentovaného oleje z tresčích jater, žloutky z domácích vajíček nebo slanina.

  1. Hledejte nové aktivity!

Jak se na podzim bavili naši předci i mnozí z nás, když byli malí? Pouštěli draky, chodili na houby, pekli brambory v popelu, cvrnkali kuličky, tvořili zvířátka a postavičky z kaštanů a párátek. Proč je tedy nenapodobit? Tyto krásné zvyky byly oblíbené nejen proto, že se daly dělat nejlépe právě na podzim, ale opět z toho důvodu, že vás i vaše děti smysluplně vytáhnou do přírody. Nenechte se otrávit a naopak si naplánujte zajímavý program, který pro vás bude zážitkem. Co na tom, že na sobě budete mít bundu? I tak se dá venku ještě zažít spousta legrace.

Tip: Právě podzim je ideální pro sběr různých plodů, jako jsou kaštany, žaludy, bukvice, šípky či jeřabiny. Nejen, že se dají využít k zabavení dětí při výrobě různých náhrdelníků, ozdob či již zmíněných zvířátek, ale některé z nich můžete i zajímavě zpracovat v kuchyni. Až budete v zimě pít čaj z vlastnoručně usušených jeřabin a šípků, nejen, že vám posílí zdraví, ale rozhodně bude i lépe chutnat než koupený.

  1. Naučte se mít ho rádi!

Když si uvědomíte, kolik výhod a krás s sebou podzim přináší, a naučíte se je využívat, nejen, že pro vás přestane být tím nezajímavým a šedivým ročním obdobím, ale dost možná se na něj příště budete upřímně těšit. Princip pozitivního myšlení tkví v tom, že si zkrátka nepřipustíte, že to, že je podzim, je špatně. Když jej naopak uvítáte, nedovolíte tak žádné depresi, aby na vás vlezla.

Tip: I když jste už velcí a děti třeba nemáte, vyrobte si vlastního papírového draka a s nadějí vyhlížejte pořádný podzimní fičák. Večer si pak sedněte k ohništi a až dojíte voňavé buřty, povídejte si spolu, než se v popelu upečou brambory. Vyrobte si vzpomínky a zážitky, které jindy než na podzim nepoznáte.

Takže hurá, podzim je tu!

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email