Vitráž daleko od kostela – Madonna a kurtizány

5 min. čtení
Vitráže Romana Bartakovičová

Vitráž obecně lze chápat jako obraz z kousků barevného nebo pomalovaného skla. Většina z nás ji má spojenou s kostely a chrámy, kde jejím hlavním cílem bylo ovládat vstupující sluneční svit tak, aby prostor byl náležitě osvětlen. Dodnes nás tato staletá umělecká díla uklidňují a inspirují. Dnes je vitráž v rámci moderního umění samostatnou výtvarnou disciplínou. Když jsem náhodou na vitráži zahlédl hudební celebrity, byl jsem použitím této techniky docela zaskočený. Výtvarnici Romanu Bartakovičovou jsem proto požádal o krátký výlet do (do té doby pro mne neznámého) světa vitráží.

Jak ses k tvorbě vitráží vlastně dostala?

vitráž Romana Bartakovičová

vitráž Romana Bartakovičová

Kamarádka nás přihlásila na kurz mozaiky. Ten probíhal ve sklárně a já poprvé uviděla regály barevného skla. Mozaika mne příliš nezaujala, ale sklo ano. Začala jsem se o práci s ním intenzivněji zajímat a hledat informace na internetu. Objevila jsem zahraniční umělce, kteří mi naprosto učarovali. První byla Sylvia Laks. Její vitráže byly moderní, žádné církevní motivy, ale obrazy z běžného života. V Anglii jsem si také obstarala výuková CD, kde jsou přesně popsány postupy a materiály pro výrobu vitráže. Tato klasická technika je velmi stará, její začátky nalezneme už v gotice. Na barevné sklo se štětcem nanáší porcelánový prášek, který se v peci za vysoké teploty roztaví a spojí se sklem.
Z Holandska jsem získala všechny potřebné štětce, barvy a další ingredience a začala malovat. Složitější bylo najít v Čechách výrobce vypalovací pece vážící neskutečných 100 kg, ale nakonec jsem byla úspěšná. Nedovedete si představit, jak vzrušující pro mě bylo, když jsem poprvé vložila do vlastní pece kousky malovaného skla a čekala, jak vše dopadne…

Co je na vzniku vitráže nejtěžší?

vitráž Romana Bartakovičová

vitráž Romana Bartakovičová

Spojit vlastní představy se zákazníkovými a vytvořit nákres, který je technicky proveditelný. Klíčovým prvkem je, aby měl ve skle co nejmenší počet rušivých řezů. Občas se stane, že samotný návrh trvá déle než zhotovení vlastní vitráže. Čím zručnějším řemeslníkem se postupem času stávám, tím složitější návrhy mohu jako výtvarník vymýšlet.

Jak dlouho trvá výroba jedné vitráže?
Délka výrobního procesu záleží na velikosti vitráže a použitých technologiích. Vyrábím malé brože, lampy, obrazy, nebo výplně oken či dveří. Výroba může tedy trvat několik hodin, ale i měsíců.

Jaký materiál a technologii při tvorbě vitráží používáš?

vitráž Romana Bartakovičová

vitráž Romana Bartakovičová

Základem je barevné ploché sklo. Dovážím ho z Ameriky nebo Itálie. Mezi nejdražší barvy patří žlutá, oranžová, červená a jejich odstíny, které jsou barvené ryzím zlatem. Jsou zhruba třikrát dražší než ostatní barevná skla. Mám ráda ta ručně vyráběná, kdy sklo smíchané s kovem sklenář vyfoukne na píšťale, následně rozstřihne a v peci uhladí do roviny. Vznikají nádherné vzory se zajímavou barvou a texturou.
Při výrobě vitráží používám techniku Tiffany, kterou vymyslel pan Louis C. Tiffany prvotně na výrobu proslulých lamp. Potřeboval spojit daleko menší kousky skla a vytvářet jemnější obrazy s drobnými detaily. Výroba vitráže má jasně daný postup – namalovaný návrh si na papíře tlustými čarami rozdělíte do jednotlivých dílků a každé políčko očíslujete. Následně si upravenou šablonu okopírujete a rozstříháte na jednotlivé dílky. Kousek po kousku obkreslíte na vybraná barevná skla a vyříznete diamantovým řezákem. Dobrousíte do potřebného tvaru a seskládáváte zpět na návrh. Všechna sklíčka musí perfektně pasovat, jako puzzle. Skla vypaluji večer, zhruba 5 hodin, a pak je nechám vychladnout. Následně se hrany všech barevných sklíček obalí měděnou páskou a vzájemně pospojují cínem. Na jeden obraz nebo lampu mnohdy potřebujete stovky těchto dílků.

vitráž Romana Bartakovičová

vitráž Romana Bartakovičová

Zaujaly mne vitráže s podobou zpěvačky Madonny a tvého bratra Tomáše Varteckého, frontmana kapely Kurtizány z 25. avenue. Jak se ti tvořilo moderní dílo s takto pro mne „starodávnými“ surovinami a postupy?
Baví mne lidi překvapovat. Inspiraci pro moderní umění jsem našla v zahraničí. Pokud zvládáte dobře techniku výroby, lze vytvořit takřka vše, co si vymyslíte.

Jakým způsobem se v tvorbě vitráží umělecky posouváš dál? Předpokládám, že existuje nějaká skupina lidí, která vitráže tvoří na vysoké úrovni a zároveň ovlivňuje v postupech a materiálech i ostatní. Funguje to tak?
Ano, já sleduji tvorbu skvělých výtvarníků Sylvie Laks, Debory Coombs a Jona Ericksona, kteří tvoří neuvěřitelná díla. Jejich moderní náměty se znovu používají v kostelních oknech. V jednom anglickém kostele jsem dokonce viděla výjevy z druhé světové války. Pohled na příslušníky SS a automobily v oknech kostela byl pro mne nejen velkým překvapením, ale i inspirací. Často bývá posunem i přání zákazníka, který mě svou objednávkou donutí vymyslet nové technické řešení…

Děkuji za podněty a těším se na další inspirativní výtvory.

Zdroj foto: archiv Romany Bartakovičové

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email