Prokrastinace, nebo obyčejná lenost?

2
3 min. čtení
prokrastinace nebo lenost

Znáte ten pocit, kdy máte před sebou důležitý úkol a zoufale se vám do toho nechce? Máte chuť pustit se do různých činností, jen do té jedné rozhodně ne. Termín se nebezpečně přiblížil, ale vy raději bezmyšlenkovitě přerovnáváte prádlo ve skříni. Sami sobě zdůvodňujete, že jste to přece museli uklidit, že ten zmatek uvnitř prádelníku už byl neúnosný. Vtíravou myšlenku, že nebylo nezbytně nutné udělat to právě teď, odháníte jako obtížný hmyz. Zítra je přece také den.

Odkládáte úkoly příliš často? Nedokážete se přemluvit a řešit daný úkol? Pak zajisté trpíte tímto fenoménem moderní doby, který je nazván prokrastinací.

Co tohle podivné slovo prokrastinace znamená?

Prokrastinace je výrazná a chronická tendence odkládat plnění povinností a úkolů, zejména těch, které jsou vám nepříjemné, nechce se vám do nich a často se jich i obáváte. Stává se vám, že si poručíte, že se právě teď do práce pustíte, ale stejně se neposlechnete?

Určitě to mnozí z vás důvěrně znají ze studentských let. Tenkrát jsme slyšeli od rodičů, že jsme jen obyčejně líní. Teprve po letech se zkonstruovala nová teorie, která odlišila „lenost“ od této nové diagnózy. A ta následně dostala i své jméno. Lidé jí pojednou začali „trpět“ a pak se „odborníci“ pustili do její léčby. Vyrojila se spousta knih na toto téma a také množství rad, jak s ní bojovat a jak nad ní vyzrát.

Člověk je tvor přirozeně lenivý, jak se dočteme v mnoha knihách. Nepříjemné povinnosti čas od času přesouvá na pozdější dobu téměř každý. Pokud chceme prokrastinaci překonat, musíme si uvědomit, že to není jen obyčejná lenost. Co to tedy je? Podle mého názoru je vhodnější výraz nechuť. Ten, kdo je líný, nebude totiž dělat vůbec nic. Prokrastinátor se pouze vyhýbá dané činnosti a místo ní se věnuje jiným aktivitám.

Zajímavý je v této souvislosti Murphyho zákon: „Čím je kdo větší expert na to, jak práci odkládat na pozdější dobu, tím menším je expertem na cokoliv jiného.“

Jak s problémem skoncovat?

5 důležitých rad, jak překonat prokrastinaci:

  1. Stanovte si plán. Sepište si povinnosti, které ten den máte. Seřaďte je podle důležitosti. Nakopněte se, plňte a odškrtávejte.
  2. Někdo výborně funguje pod tlakem. V každém případě si dejte časový limit.
  3. Soustřeďte se jen na danou činnost. Snažte se v ní najít pozitiva.
  4. Nerozdělávejte více projektů. Napněte všechny síly na úspěšné dokončení jednoho, pak teprve začněte další. V koučinku se tento postup nazývá „metoda cílové pásky“.
  5. Za svůj výkon se odměňte. Až úkol splníte, dáte si např. čokoládu.

Najdeme na prokrastinaci něco pozitivního? Kupodivu ano. Ten, kdo miluje práci pod tlakem, ji sice odkládá, ale pak stihne v termínu dokončit velmi kvalitní dílo. Někdy může i stres sehrát kladnou roli.

Myslím si, že pokud někdo svou nechuť začít na daném projektu pracovat nepřekoná, je celkem zbytečné, aby si definoval, zda jde o prokrastinaci, nebo o pouhou lenost. Výsledkem je prostě nesplněný úkol. Následky si pak přičte sám. Většina z nás to určitě důvěrně zná. Pokud nám teče do bot, rychle zmobilizujeme své síly. Na druhé straně má velkou pravdu i výrok: Horší je, když nechceme, než když nemůžeme.

Sdílet

facebook twitter google+ linkedin email

2 komentáře: “Prokrastinace, nebo obyčejná lenost?”

  1. Anka napsal:

    Ta „nechuť“ se mi líbí. Zní to opravdu lépe než lenost!

  2. Mary Jílková napsal:

    Tak u mne to bývá občas obyčejná lenost, ale svádím to na prokrestinaci. Zdravím, Mary